آمارسازی عجیب صداوسیما | پشت پرده آمار مخاطب ۷۰ درصدی چیست؟

رویداد۲۴| صداوسیما مدعی است هر فردی که روزانه ۱۵ دقیقه تلویزیون تماشا کند، جزء ۷۰ درصد مخاطبان تلویزیون است، اما بررسیها نشان میدهد این معیار آمار واقعی و تداوم تعامل مخاطب با برنامهها را نشان نمیدهد و بسیاری از ایرانیان حتی ۱۵ دقیقه هم پای تلویزیون نمینشینند.
روزنامه فرهیختگان، گزارش میدهد: در روز یکبار، کنترل را در دست بگیرید، کرنومتری کنارتان بگذارید و تلویزیون را روشن کنید. روی هر شبکه ۴۳ ثانیه توقف کنید، نیازی نیست برنامهها را تا آخر ببینید. پس از پایان ۴۳ ثانیه، دکمه کانال بعد را بزنید و به همین ترتیب ۲۱ کانال اصلی تلویزیون (۲۰ شبکه + یک کانال استانی) را یک دور نگاه کنید. با این روش، طبق معیار سازمان، شما جزء ۷۰ درصد مخاطبان تلویزیون محسوب میشوید. حتی اگر از طریق ماهواره باقی شبکهها را هم ببینید، میتوانید کمتر از ۴۳ ثانیه روی هر شبکه توقف کنید و حدود ۱۷ ثانیه روی هر شبکه وقت بگذارید.
به گفته شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، هر کسی که ۱۵ دقیقه تلویزیون را در روز تماشا کند، مخاطب تلویزیون به حساب میآید و برای این محاسبه، به آفکام (سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای انگلیس) استناد میشود.
با این حال، بر اساس همین معیار، ۳۰ درصد مردم حتی این گردش ۱۵ دقیقهای را هم انجام نمیدهند؛ یعنی بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیون ایرانی بالای ۱۲ سال، پای تولیدات تلویزیون نمینشینند. این در حالی است که آخرین آمار فروردینماه ۱۴۰۴، مخاطب تلویزیون را ۷۲.۲ درصد نشان میداد که در شش ماه گذشته کاهش ۲.۲ درصدی داشته است.
فرهیختگان مینویسد، مسئله اصلی در برنامهسازی و آمارگیری، نه ۴۳ ثانیه توقف روی هر شبکه بلکه تداوم بازدید برنامههاست. میزان مخاطبان ثابت برنامهها اهمیت بیشتری دارد. کارشناسان پیشنهاد میکنند که مرکز تحقیقات سازمان میزان واچتایم برنامهها را پس از پایان پخش منتشر کند تا میزان واقعی مخاطبان و تعامل آنها با برنامهها مشخص شود.
انتشار مکرر آمار ۷۰ درصد مخاطب، سوالبرانگیز است؛ چرا رتبهبندی شبکهها اعلام میشود، اما درصد واقعی مخاطبان و جزئیات تعامل با برنامهها ارائه نمیشود؟ به گفته شاکرینژاد، رتبه اول و دوم شبکههای پرمخاطب دوباره بین آیفیلم و شبکه سه سیما تقسیم میشود که عمدتاً به دلیل پخش مسابقات فوتبال و برنامههای آرشیوی گذشته است.
به طور کلی، آمار ۷۰ درصد نمیتواند تصویر دقیق از میزان تعامل واقعی مردم با تلویزیون بدهد و نشان میدهد که بخش قابل توجهی از جمعیت، حتی اگر تلویزیون را روشن کنند، پای برنامههای تلویزیون نمینشینند. انتشار شفاف واچتایم و دادههای دقیق میتواند روشن کند کدام برنامهها موفق هستند و کدامها مخاطب ثابت ندارند.



بهشون خبر بده:
بنده 21 سال است که تلویزيون دکور خانه است- مدتي ماهواره تماشا میکردم و انهم به تاريخ پیوست.
امروزه هرکس خودش یک رسانه است
بودجه مملکت را حرام نکنيد